torsdag 18 juli 2013

Till kommittén för omhändertagande av försummade buskar

Bäste person!

Jag vill härmed anmäla mig själv för
försummelse av buske på balkong.

Jag är en rätt trevlig (i alla fall i vissa situationer) kvinna i mina bässta år (tjej menar jag). Jag har alltid (ganska ofta) goda avsikter med det jag gör.

Jag har alltid velat ha växter på min balkong, men jag har inte gröna fingrar. En gång hade jag solrosor, men när det blev dags att stötta upp dessa med pinnar, så kom hunden och tog pinnarna och solrosorna föll ned och började växa raklånga längs balkonggolvet. Jag blev tvungen att avbryta detta.

Jag har alltid velat ha en buske på balkongen och en vacker dag investerade jag i en jättefin, lätt kattpissluktande, men tålig (så sades det) buxbom. Men den måste ha haft en medfödd sjukdom för tyvärr avled den. Detta upprepade sig med nästa buxbom.

Sedan ett par år har jag nu en thuja, den är lika lång som upp till min nästipp. Men den är lite smal på något sätt och när man känner på den, verkar den lite torr. Det gör mig hemskt ont, men jag tror inte att den trivs hos mig. När man inte trivs, kan man nog bli lite torr och man förlorar sin lyster och sin vidd. Klart jag har skött om den, men jag tror den behöver något mer som jag inte kan ge den.

Jag skulle vilja be någon från kommittén att omhänderta min thuja så snart som möjligt. Jag tror den behöver få vara i en trädgård med likasinnade, den är ju ganska ensam här på min balkong. Den är livskraftig och viljestark, jag är säker på att den har potential att bli något alldeles speciellt. Jag frågade en syster om hon ville ta hand om den, men hon sa nej. Hon tyckte den var ful och hon sa att hon redan hade tagit hand om en ful buske från en granne, som tyvärr hade fortsatt vara ful i hennes trädgård (syftningsfel?), trots omplacering och goda omsorger.

Så när kommer ni och hämtar den? Och kommer jag att få någon påföljd för den försummelse som jag utsatt thujan för?

Vänligen

/Ogröna fingrar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar