torsdag 20 maj 2010

Jag behöver en coach

Vad sa ni, trodde ni att jag oftast vet vad jag vill, tycker och ska? Att jag har koll på saker, är klok, trygg och sund? Att jag vårdar mina bedrifter, river hindren, plåstrar om mina sår med omsorg, säljer mitt smör och köper vingar för pengarna?

Haha! Jag bygger hinder, glömmer mina bedrifter, river upp mina sår och dagdrömmer om att flyga iväg. Jag velar, skjuter upp, kan inte komma på vad som är viktigt och sitter på mina händer. Jag betraktar mitt jobb som en inkräktare i mitt liv, har lust att gå i pension i morgon och gnäller ständigt inombords över allt tråkigt som jag ägnar min värdefulla tid åt.

Det är uppenbart – jag behöver en coach. Som talar om för mig vad jag ska hålla fast vid och vad jag ska släppa taget om. Vad jag borde vara nöjd med och när jag borde sikta högre. Som gör mig uppmärksam på möjligheterna jag inte noterar och som lägger en hand på min axel och får mig att stå kvar, när jag vill backa. Som lockar mig att ta en risk, släppa kontrollen, eller spåra ur ordentligt istället för att bara spåra ur i smyg.

En coach som säger hur man gör för att tänka på liv och tiden som går, på döden och tiden som gått, utan att förlora lusten. Som talar om vad man ska göra med skriket som finns där inne och alla gamla sår med sunkiga plåster. Som med bestämd och förtroendeingivande röst uppmanar en att sluta vänta på det fantastiska och istället får en att tro att man kan skapa det.

Jag vill att någon ska ersätta mina gamla, tråkiga tankar med nya och fräscha. Jag misstänker att jag har råkat hamna inuti en väldigt lång och konstig ekvation som det är något fel på och som därför inte går att lösa. Jag vill att någon fixar i ordning den här ekvationen så att den går att lösa, eller hjälper mig att fokusera om och sluta upp med att försöka lösa det olösliga.

Jag kan skratta helhjärtat, jag kan vara i nuet, jag kan tänka konstruktivt, ta emot omtanke och må bra. Jag kan få andra människor att våga och vilja, jag kan ge sken av att jag också gör det.
Men faktum kvarstår - jag behöver verkligen en coach!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar